Njeno veličanstvo kava: kakva i koliko za bolje zdravlje?

Autorica: prof. dr. sc. Livia Puljak, dr. med.

Tko želi živjeti vječno? Evo, svakodnevno pijenje kave možda vam smanjuje rizik od smrti. Tako kaže sustavni pregled u kojem su Zhao i suradnici uključili 17 istraživanja s više od milijun ispitanika. Međutim, to su bila opažajna, kohortna istraživanja i stoga sustavni pregled tih dokaza ima brojna ograničenja. Prvo, većina uključenih istraživanja nije prikazala podatke o metodama pripreme kave i kombinirani su podatci za kavu s kofeinom i kavu bez kofeina. Sastav šalice kave uvelike ovisi o načinu pripreme. Drugo, uočena povezanost ispijanja kave sa smrtnošću od svih uzroka mogla bi biti pristrana zbog postojanja zbunjujućih čimbenika (engl. confounding factors) koji nisu mjereni ili nisu poznati, ili zbog drugih mogućih razloga, iako valja naglasiti da je većina uključenih istraživanja kontrolirala glavne zbunjujuće čimbenike kao što su dob i status pušenja, unos alkohola i tjelesna aktivnost. Treće, većina uključenih istraživanja samo je procjenjivala učestalost uzimanja kave na početku samoprocjenom, odnosno ispitanici su sami trebali navesti tu informaciju. Osobe koje su razvile hipertenziju ili druge čimbenike rizika za kardiovaskularne bolesti tijekom razdoblja praćenja u istraživanju mogu promijeniti svoje navike pijenja. Osim toga, mogućnost zaboravljanja (engl. recall bias) i pogrešna klasifikacija konzumacije kave također bi mogle nepovoljno utjecati na tumačenje povezanosti pijenja kave i smrtnosti od svih uzroka.

Ispijanje kave može biti obrnuto povezano s rizikom od smrtnosti u bolesnika s dijabetesom tipa 2, zaključuju Shahinfar i sur. Međutim, kažu, potrebno je više istraživanja s obzirom na vrstu kave, šećer i mlijeko koji se dodaju kavi, te povijest kardiovaskularnih bolesti kako bi se pokazali sigurniji rezultati. Zamislite tu grozotu, da od kave stvarno možemo dulje živjeti, ali onda nas dokrajči šećer koji smo stavili u kavu!

No, dobro, ako od kave možda i ne živimo dulje, ima li kakvih drugih potencijalnih koristi za naše zdravlje od njezinoga veličanstva?

Brojna istraživanja, i brojni sustavni pregledi literature, pozabavili su se kavom, ili kofeinom, u raznoraznim kontekstima. Onaj koga bude zanimala ta literatura neka uzme neki dugi višegodišnji odmor da to sve prouči. Svašta se tu može doznati.
Analiza povezanosti između konzumacije kave i čaja, i pojave glioma, koja je uzela u obzir dozu, pokazala je da svaka šalica kave dnevno smanjuje rizik od glioma za 3 % i svaka šalica čaja dnevno smanjuje rizik od glioma za 3 % (Pranata i sur.). Veći unos kave može biti povezan s manjim rizikom od raka prostate (Chen i sur.) i rakom jetre (Bhurwal i sur.).

Shao i suradnici uključili su u svoj sustavni pregled o povezanosti pijenja kave i rizika od moždanog udara 21 istraživanje s 2,4 milijuna ispitanika. Zaključuju da su pružili dokaze o značajnoj inverznoj povezanosti između konzumacije kave i rizika od moždanog udara. Najjača povezanost s moždanim udarom (21 % manji rizik) pronađena je za konzumaciju kave od 3-4 šalice dnevno i nije uočeno daljnje smanjenje rizika od moždanog udara s povećanjem razine konzumacije kave iznad te količine.

Prema novijim sustavnim pregledima, nema povezanosti između pijenja kave i povećanog rizika za endometriozu (Kechagias i sur.) ili gestacijskog dijabetesa mellitusa (Ni i sur.). Nema dokaza da umjerena konzumacija kave povećava rizik od stvaranja mokraćnih kamenaca kod zdravih osoba, pod uvjetom da se održava preporučeni dnevni unos tekućine (Barghouthy i sur).

U pacijenata s preboljenim infarktom miokarda, konzumacija kave nije bila povezana s povećanim rizikom od svih uzroka smrtnosti i kardiovaskularnih događaja (Ribeiro i sur.).

Proučavanjem sustavnih pregleda o kavi moguće je naći i neke bizarne informacije. Primjerice, izgleda da neki ljudi koriste klistir od kave kao metodu alternativne medicine kojom očekuju postizanje mistične detoksikacije. Sustavni pregled Sona i suradnika uspio je u literaturi pronaći samo prikaze slučajeva koji opisuju takvu praksu. Našli su u literaturi devet prikaza slučajeva koji opisuju štetne učinke klistiranja kavom. Sedam prikaza opisalo je nastanak kolitisa nakon samoprimjene klistira koji sadrži kavu; autori navode kako pretpostavljaju da je uzrok sama tekućina kave, koja sadrži brojne kemijske tvari. Druga dva prikaza opisala su ozbiljnije štetne učinke. Nije pronađeno niti jedno istraživanje koje je analiziralo djelotvornost takvog postupka (Son i sur.).

No, evo još jedna ideja iz literature: neki ljudi, zamislite, uopće ne piju kavu (niti se klistiraju kavom) kako bi sebi osigurali korisne učinke za zdravlje, nego umjesto toga ispiru usta tekućinama koje sadrže kofein. Naime, pijenje kave može uzrokovati tjeskobu, nemir, žgaravicu, nesanicu, glavobolju, povećan arterijski krvni tlak itd. Stoga se ispituju novi načini konzumiranja kofeina kako bi se poboljšala tjelesna i kognitivna izvedba čovjeka. Dakle, tekućinom koja sadrži kofein preporučuje se ispiranje usta tijekom nekoliko sekundi (5-20 sekundi) bez daljnjega gutanja. Iako bukalna sluznica može apsorbirati kofein, povećana koncentracija kofeina u plazmi nije pronađena nakon ispiranja usta kofeinom, vjerojatno zbog kratkog vremena ispiranje usta. Mehanizmi uključeni u potencijalni ergogeni učinak ispiranja usta kofeinom nisu potpuno poznati, ali su predložena dva moguća mehanizma. Prvi mehanizam uključuje vezanje kofeina s adenozinskim receptorima koji se nalaze u usnoj šupljini, što potiče povećanje oslobađanja neurotransmitera i brzinu pokretanja mišića. Drugi se mehanizam odnosi na receptore gorkog okusa koji se nalaze u ustima, a u izravnoj su vezi s regijama mozga koje su, pak, povezane s obradom informacija i nagradom. Ti se receptori, pak, aktiviraju kada su izloženi kofeinu i poboljšavaju mentalnu budnost. Je li ispiranje usta kofeinom učinkovita strategija za poboljšanje tjelesnih i kognitivnih performansi, upitali su se da Silva i suradnici. Pronašli su u literaturi 18 relevantnih istraživanja, od kojih je 15 ispitivalo tjelesnu izvedbu, a tri kognitivnu. Sva uključena istraživanja opisala su poboljšanje kognitivnih sposobnosti uz ispiranje usta s kofeinom. Učinci na tjelesnu izvedbu nisu bili dosljedni.

No, sa svim opažajnim istraživanjima valja biti vrlo oprezan kad se donose zaključci jer povezanost nije isto što i uzročno-posljedična veza. I što sad, trebamo li nastaviti uživati u kavi jer brojna istraživanja ukazuju na mogućnost da bi to moglo imati korisne učinke na zdravlje? Naravno, odgovor nije jednostavan. Nije svejedno ni koju kavu pijete. Tverdal i suradnici pratili su više od pola milijuna Norvežana 20 godina i zaključili kako je nefiltrirana kava bila povezana s većom smrtnošću od filtrirane kave, a filtrirana kava bila je povezana s nižom smrtnošću od nekonzumacije kave.

Dakle, ako već uživate u kavi, bilo bi bolje ako je filtrirana, bez šećera i drugih dodataka, te je piti u umjerenim količinama. A ako vam dosadi ispijanje kave, možda krenuti s ispiranjem usta kavom. Ono klistiranje kavom se ne preporučuje.

Literatura

  • Barghouthy Y, i sur. Tea and coffee consumption and the risk of urinary stones-a systematic review of the epidemiological data. World J Urol. 2021 Aug;39(8):2895-2901.
  • Bhurwal A, Rattan P, Yoshitake S, Pioppo L, Reja D, Dellatore P, Rustgi V. Inverse Association of Coffee with Liver Cancer Development: An Updated Systematic Review and Meta-analysis. J Gastrointestin Liver Dis. 2020 Sep 9;29(3):421-428.
  • Chen X, Zhao Y, Tao Z, Wang K. Coffee consumption and risk of prostate cancer: a systematic review and meta-analysis. BMJ Open. 2021 Jan 11;11(2):e038902.
  • da Silva WF, Lopes-Silva JP, Camati Felippe LJ, Ferreira GA, Lima-Silva AE, Silva-Cavalcante MD. Is caffeine mouth rinsing an effective strategy to improve physical and cognitive performance? A systematic review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2021 Jul 19:1-9.
  • Kechagias KS, i sur. The Relation between Caffeine Consumption and Endometriosis: An Updated Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients. 2021 Sep 29;13(10):3457.
  • Ni J, i sur. Consumption of Coffee and Risk of Gestational Diabetes Mellitus: A Systematic Review and Meta-Analysis of Observational Studies. Front Nutr. 2021 Sep 20;8:739359.
  • Pranata R, i sur. Coffee and tea consumption and the risk of glioma: a systematic review and dose-response meta-analysis. Br J Nutr. 2021 Mar 10:1-9.
  • Ribeiro EM, Alves M, Costa J, Ferreira JJ, Pinto FJ, Caldeira D. Safety of coffee consumption after myocardial infarction: A systematic review and meta-analysis. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2020 Nov 27;30(12):2146-2158.
  • Shahinfar H, i sur. Coffee consumption and cardiovascular diseases and mortality in patients with type 2 diabetes: A systematic review and dose-response meta-analysis of cohort studies. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2021 Aug 26;31(9):2526-2538.
  • Shao C, Tang H, Wang X, He J. Coffee Consumption and Stroke Risk: Evidence from a Systematic Review and Meta-Analysis of more than 2.4 Million Men and Women. J Stroke Cerebrovasc Dis. 2021 Jan;30(1):105452.
  • Son H, Song HJ, Seo HJ, Lee H, Choi SM, Lee S. The safety and effectiveness of self-administered coffee enema: A systematic review of case reports. Medicine (Baltimore). 2020 Sep 4;99(36):e21998.
  • Tverdal A, Selmer R, Cohen JM, Thelle DS. Coffee consumption and mortality from cardiovascular diseases and total mortality: Does the brewing method matter? Eur J Prev Cardiol. 2020 Dec;27(18):1986-1993.
  • Zhao Y, i sur. Association of coffee drinking with all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis. Public Health Nutr. 2015 May;18(7):1282-91.

Objavljeno: Liječničke novine br. 204 – studeni 2021.